Menu

Hoera! Een nieuwe woning.

Binnenkort woon je in je nieuwe woning. Er komen veel regelzaken bij kijken en je hebt vast vragen. Wat doet Dynhus bijvoorbeeld voor je en wat regel je zelf? De belangrijkste zaken zetten we voor je op een rij.

Veelgestelde vragen

Op welke manieren kan ik de huur betalen?

Je kunt de huur het beste automatisch betalen. Zo vergeet je nooit de huur te betalen en weet je zeker dat je huurbetaling op tijd bij ons binnen is. Je hoeft zelf niets te doen. Bij de jaarlijkse huurverhoging wordt het nieuwe bedrag automatisch doorgevoerd. Wil je dat liever niet? Dan kun je ook maandelijks een periodieke overboeking regelen via je bank. Let er dan wel op dat je bij de jaarlijkse huurverhoging het bedrag aanpast. Je kunt er ook voor kiezen om de huur met de pin te betalen op ons kantoor.

Moet ik mij ook inschrijven bij de gemeente als ik ga verhuizen?

Het is belangrijk dat je je binnen vijf dagen na de verhuisdatum het nieuwe adres doorgeeft aan de gemeente van je nieuwe woonplaats. Je kunt dit ook regelen via de website van de gemeente. De gemeente neemt jouw nieuwe adresgegevens op in de basisadministratie (GBA). Je wordt dan automatisch uitgeschreven op het adres waar je eerst woonde.

Hoe kan ik schade of een storing melden?

Schade of een reparatie melden, kun je op twee manieren doen. Per e-mail naar reparatie@dynhus.nl of telefonisch (0514) 60 80 80.

Ik heb woning toegewezen gekregen. Sta ik nu nog ingeschreven als woningzoekende?

Als je een nieuw huis van ons gaat huren, stopt jouw inschrijving als woningzoekende automatisch. Je kunt je wel opnieuw inschrijven als woningzoekende.

Overname spullen vertrekkende huurder

Zijn er zaken die je graag overneemt van de vertrekkende huurder? Dan kan dat. Het gaat dan om spullen die door de vertrekkende huurder zijn gekocht, zoals laminaat, gordijnen of een koelkast. Je maakt hierover zelf afspraken met de vertrekkende huurder. Deze afspraken leggen jullie vast op het overnameformulier, dat jullie allebei ondertekenen.

Dynhus HUIS Icon 960X720 Rgb #728F33
Stel Nieuwe Sleutel (Verkleind)

De eerste huurdag

Je kijkt er vast naar uit: de dag waarop je de sleutels van jouw nieuwe woning ontvangt. Deze dag ziet er zo uit:

  • Wij zorgen ervoor dat de woning er op jouw eerste huurdag netjes uitziet.
  • Op deze eerste huurdag spreek je met één van onze woonadviseurs af in jouw nieuwe woning.
  • Samen lopen jullie door de woning om te kijken of er nog zaken zijn die gerepareerd moeten worden.
  • Daarna nemen jullie samen het huurcontract. Als alles in orde is, dan onderteken je deze.
  • Ook betaal je ter plekke de eerste maand huur. We nemen hiervoor een pinautomaat mee. De nota van deze eerste maand huur krijg je vooraf toegestuurd.
  • Dan krijg je de sleutels en kun je beginnen met klussen en verhuizen!

 

Reparaties

Als we op de eerste huurdag zaken tegenkomen die gerepareerd moeten worden, dan verhelpen wij deze binnen een aantal dagen.

Ontdek je tijdens de eerste weken nog andere dingen in de woning die gerepareerd moeten worden? Neem dan gerust contact met ons op.

 

Dynhus WERKSLEUTEL Icon 960X720 Rgb #C6C19C
Corporate Beeld Wonen Zoals Ik Dat Wil 1

Je woning verbeteren

Wij kunnen ons voorstellen dat je je huis wilt aanpassen naar jouw wensen. Veel is daarin mogelijk. Voor ons is het belangrijk dat jij van je huis echt een thuis kunt maken.

Veel veranderingen kunnen wij voor je uitvoeren, bijvoorbeeld het vernieuwen van de badkamer, de keuken veranderen of het plaatsen van schuttingen. Je kunt ook zelf veranderingen aanbrengen in je huis.

 

Wat je zelf regelt

Meterstanden doorgeven
Je geeft zelf de meterstanden van de eerste huurdag door aan de energieleverancier. Voor gas en elektra kies je zelf een energieleverancier uit. Let er wel op dat je de meterstanden binnen vijf werkdagen doorgeeft.

Zorg ook dat je je verhuizing doorgeeft aan waterleverancier Vitens. Dit kun je eenvoudig online doen vanaf twee maanden voor de sleuteloverdracht.

Huurtoeslag
Verwacht je in aanmerking te komen voor huurtoeslag, dan kun je dit aanvragen bij de Belastingdienst. Heb je hulp nodig bij het aanvragen? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.

Verzekeringen
Om je spullen in huis (zoals je vloer, meubels, laptop en sieraden) te verzekeren tegen schade en diefstal is het verstandig om een inboedelverzekering te nemen.

Heb je al een inboedelverzekering? Vergeet dan niet te controleren of de hoogte van de verzekerde waarde nog voldoende is.

Inschrijven bij de gemeente
Bij een verhuizing hoor je je binnen vier weken vóór of uiterlijk vijf dagen nadat je adres verandert, in te schrijven op je nieuwe woonadres.

Dit doe je bij je (nieuwe) gemeente en dit kan ook digitaal. Je hebt voor de inschrijving een kopie van de huurovereenkomst en je legitimatiebewijs nodig.

 

Dynhus HUUROPZEGGEN Icon 960X720 Rgb #04A6C0
Dynhus SLEUTEL Icon 960X720 Rgb #FFC900

Verhuisservice nieuw woonadres

Het doorgeven van je nieuwe adres aan andere bedrijven of instanties regel je eenvoudig met een verhuisservice zoals die van PostNL. Ze sturen je post ook door naar je nieuwe adres als je dat wilt. Zo voorkom je dat je belangrijke informatie mist.

Let er wel op dat je kijkt of alle gewenste bedrijven en instanties binnen de service vallen. Denk bijvoorbeeld aan je huisarts, tandarts, apotheek, werkgever en bijvoorbeeld de dierenarts als je huisdier is gechipt.

 

Snel contact?
We staan je graag te woord.