Menu
 

Veelgestelde vragen

Alle veel voorkomende vragen vind je in dit overzicht. Staat je vraag er niet tussen? Laat het ons weten!

Huurzaken

Wat kan ik doen als ik mijn inloggegevens kwijt ben?

Als je jouw inloggegevens kwijt bent dan kun je via Mynhus nieuwe aanvragen. Ga hiervoor naar het klantenportaal Mynhus en klik je op de link 'inlognaam vergeten’ of 'wachtwoord vergeten’. Ben je beide inloggegevens kwijt? Klik dan op ‘nieuwe inloggegevens aanvragen’. Het is belangrijk dat je het e-mailadres invult dat bij ons bekend is. Via dit e-mailadres ontvang je een nieuw wachtwoord, inlognaam of beide.

Waarmee moet ik rekening houden als ik de huur opzeg?

De huur van je woning kun je iedere dag van de maand opzeggen. Houdt wel rekening met de opzegtermijn van minimaal een maand.

Zijn er veel zaken die je graag ter overname wilt aanbieden, bijvoorbeeld omdat je veel in en om de woning hebt veranderd? Dan adviseren we je om jouw woning eerder dan een maand van tevoren op te zeggen.

Hoe kan ik mijn huur opzeggen?

Het opzeggen van je huur regel je gemakkelijk online via Mynhus.

Wat is het verschil tussen een medebewoner en een medehuurder?

Een medebewoner is iemand die bij jou in huis woont. Dit kan je kind zijn, maar ook bijvoorbeeld je partner of een familielid. Een medehuurder staat samen met jou op het huurcontract als huurder en heeft daarmee rechten en plichten.

Wat is onderhoud dat ik zelf hoor te doen in mijn tuin?

Zorg ervoor dat je tuin er netjes uitziet. Dit betekent dat je:

  • regelmatig het onkruid in de tuin en tussen de tegels verwijdert;
  • heggen, struiken en bomen snoeit;
  • regelmatig het gras maait;
  • gebroken tegels in de tuin vervangt;
  • erfafscheidingen, zoals de schutting en de heg netjes houdt;
  • de erfafscheiding onderhoudt, kapotte delen vervangt en ervoor zorgt dat de schutting recht staat;
  • geen huisraad of ander afval opslaat in je tuin;

Wat is de opzegtermijn van mijn woning?

De opzegtermijn van je huurwoning is een maand. Je kunt iedere dag van de maand de huur opzeggen. Zijn er veel zaken die je graag ter overname wilt aanbieden, bijvoorbeeld omdat je veel in en om de woning hebt veranderd? Dan adviseren we je om jouw woning eerder dan één maand van tevoren op te zeggen.

Waar lever ik mijn sleutels na de verhuizing in?

Op de laatste huurdag komt een medewerker van Dynhus bij je langs om de sleutels van je over te nemen. Over het tijdstip maken we een afspraak. Wij zorgen voor de sleuteloverdracht naar de nieuwe huurder.

Wat zijn de algemene huurvoorwaarden die bij het huurcontract horen?

Wanneer je een huurcontract tekent, teken je ook voor de algemene huurvoorwaarden. Hierin staan alle rechten en plichten van jou als huurder en van ons als verhuurder.

Sinds 1 maart 2018 hebben we nieuwe huurvoorwaarden. Deze gelden alleen voor huurders die na deze datum een huurovereenkomst met ons hebben afgesloten. Had je voor 1 maart 2018 al een huurovereenkomst met Dynhus? Dan gelden de oude voorwaarden die je ontving bij je huurcontract.

 

Mag ik mijn woning tijdelijk onderverhuren?

Nee, het onderverhuren van je woning aan iemand anders is niet toegestaan. Dit staat ook in het huurcontract dat je hebt ondertekend.

Hoe laat ik mijn woning achter als ik de huur heb opgezegd?

We gaan er altijd vanuit dat de woning netjes en schoon wordt achtergelaten. Als je de woning hebt opgezegd, plannen we een verhuisadviesgesprek. Tijdens dit gesprek loop je samen met een woonadviseur door de woning en maak je afspraken over hoe je de woning netjes achterlaat. Natuurlijk houden we ook rekening met normale slijtage van onderdelen en voorzieningen.

Kan ik mijn huurwoning kopen?

De kans dat je jouw woning kunt kopen, is niet groot. Er worden gemiddeld zo’n 20 koopwoningen per jaar aangemerkt voor verkoop. Als jouw woning aangemerkt is voor verkoop, dan krijg je hierover bericht van ons. Je krijgt dan de mogelijkheid om je woning van Dynhus te kopen.

Inschrijven zoeken woning

Hoe kan ik mij inschrijven als woningzoekende?

Je schrijft je in via ons klantportaal Mynhus. Hier maak je zelf een inlognaam en wachtwoord aan. Daarna ontvang je van ons een bevestiging van je inschrijving via de mail. Je kunt vervolgens inloggen en reageren op ons woningaanbod.

Ik heb geen inloggegevens, hoe regel ik deze?

Via het klantportaal Mynhus maak je zelf een inlognaam en wachtwoord aan.

Welke gegevens heb ik nodig als ik mij inschrijf als woningzoekende?

Om je in te schrijven als woningzoekende heb je jouw e-mailadres en je inkomensgegevens nodig.

Moet ik ook betalen als ik me wil inschrijven?

Voor het inschrijven als woningzoekende hoef je niets te betalen.

Wat is het maximum inkomen om voor een woning in aanmerking te komen?

We wijzen ten minste 90 procent van onze vrijgekomen sociale huurwoningen toe aan huishoudens met een gezinsinkomen tot €40.042,-. De overige 10 procent van de woningen mogen we toewijzen aan woningzoekenden met een hoger inkomen tot €44.655,-. Verdienen jij en je eventuele partner meer dan €44.655,- dan kom je niet in aanmerking voor een van onze woningen. 

Reparaties

Hoe kan ik schade of een storing melden?

Schade of een reparatie melden, kun je op twee manieren doen. Per e-mail naar reparatie@dynhus.nl of telefonisch (0514) 60 80 80.

Wanneer valt een reparatie onder een spoedreparatie?

Heb je een probleem dat direct moet worden verholpen en niet tot de volgende dag kan wachten. Zoals een cv- of stroomstoring, liftstoring, glasschade of een grote lekkage of rioolverstopping. Dan is dit vaak een spoedreparatie. Deze worden meestal door externen opgelost.

Mijn cv heeft een storing. Wat kan ik doen?

Als je woont in Lemmer, Echten, Echtenerbrug, Oosterzee, Bantega of Delfstrahuizen, bel dan direct met: Energiewacht Groep op storingsnummer (088) 200 85 55. Als je in een andere plaats woont, dan bel je met: Breman Service Drachten op (0900) 82 12 174.   

Hoe zorg ik dat een beschadigd of gebroken ruit zo snel mogelijk wordt hersteld?

Bij glasschade bel je met: Glasbedrijf Zuidwesthoek (0515) 54 01 11.

Hoe kom ik mijn huis weer in als ik mijn sleutels kwijt ben of mezelf heb buitengesloten?

Als je buitengesloten bent, dan kun je ons bellen voor hulp. We zorgen ervoor dat er zo snel mogelijk iemand naar je toe komt. Hier zijn wel kosten aan verbonden. Een tip voor de volgende keer: zorg er altijd voor dat je ergens een reservesleutel hebt, bijvoorbeeld bij familie in de buurt of bij buren die je vertrouwt.

Waar kan ik een rioolverstopping melden?

Bel bij een rioolverstopping direct met: Riool Reinigingsservice (RSS) op (0800) 099 13 13.

Wie kan er namens Dynhus voor mijn deur staan?

Staat er iemand voor jouw deur die werkzaamheden wil doen in of rondom jouw woning (met of zonder afspraak)? Vraag dan naar een legitimatiebewijs. Onze medewerkers, maar ook bedrijven die werkzaamheden voor Dynhus uitvoeren, kunnen zich legitimeren. Vertrouw je het niet? Bel dan voor de zekerheid met onze klantadviseurs.

Zoeken van een woning

Sta ik als huurder automatisch ingeschreven als woningzoekende?

Als je huurder bent, sta je niet ingeschreven als woningzoekende. Ben je op zoek naar een andere woning, schrijf je dan in via het klantportaal Mynhus. Als je al eerder hebt ingelogd op het klantportaal dan kun je deze inloggegevens gebruiken.

Mijn relatie is verbroken en ik ben met spoed op zoek naar een huis. Kan ik met voorrang een woning krijgen?

Het is niet mogelijk om met voorrang een woning te krijgen als je door een relatiebreuk met spoed op zoek bent naar een andere woning.

Hoelang duurt het voordat ik in aanmerking kom voor een woning?

We wijzen een woning toe aan degene met de langste zoekduur. Dit is de tijd die je bij ons in staat ingeschreven als woningzoekende. Hoelang het precies duurt voordat je in aanmerking komt voor een woning is lastig in te schatten, omdat dit verschilt per soort woning, buurt en woonplaats.

Worden alle woningen gepubliceerd?

Ja, alle woningen worden gepubliceerd. Behalve de woningen die binnenkort worden gesloopt, publiceren we niet.

Kan ik een garage bij jullie huren?

Ja, je kunt een garage bij ons huren. De garages die vrijkomen, vind je tussen het woningaanbod in Mynhus. Om te kunnen reageren op ons aanbod heb je een account nodig. Je kunt je hiervoor inschrijven bij het klantportaal ‘Mynhus’.

Kan ik naar een andere huurwoning verhuizen als ik een huurachterstand heb?

Je kunt je altijd inschrijven als je op zoek bent naar een andere woning. Het is wel belangrijk dat je de achterstand van je huur hebt betaald als je op een woning reageert. Alleen dan kom je in aanmerking voor een woning.

Geldzaken

Ik krijg op de 20ste mijn salaris. Mag ik daarna de huur betalen?

Je betaalt de huur vóór de eerste van de maand, dit hebben we zo afgesproken in je huurcontract. Is dit lastig voor jou? Je kunt ook gebruik maken van de 13=12 actie. Je betaalt dan een jaar lang naast je huur, iedere maand 1/12 deel van je maandhuur extra. Na een jaar kun je dan de huur weer vóór de eerste van de maand betalen.

 

Kan ik een betaalafspraak maken?

Het kan iedereen overkomen dat het een keer niet lukt om de maandelijkse huur (op tijd) te betalen. We snappen dat dit erg vervelend is. Je kunt in zo’n geval een betaalafspraak met ons maken. Neem hiervoor zo snel mogelijk contact met ons op. Dan kijken we samen welke betaalafspraak de beste oplossing is voor jou en voor ons.

Wat is het bankrekeningnummer van Dynhus?

Het bankrekeningnummer van Dynhus is: NL15 RABO 0337 0010 65.

Wat kan ik doen als mijn automatische betaling niet goed is gegaan?

Het bedrag is waarschijnlijk gestorneerd door je bank. Dit kan verschillende oorzaken hebben: te weinig saldo op je rekening, een algehele blokkade op incasso’s of een handmatige stornering. Vraag bij je bank na wat de oorzaak is. Om je huur alsnog te betalen, kun je de bank een nieuwe betalingsopdracht geven. Je kunt de huur met je pinpas bij ons op kantoor betalen.

Kan ik hulp krijgen als ik problemen heb met het betalen van mijn vaste lasten?

We denken graag met je mee als je problemen hebt met het betalen van je vaste lasten, zoals de maandelijkse huur. Neem dus gerust contact met ons op. We kijken dan samen naar mogelijke oplossingen of brengen je in contact met mensen die je verder kunnen helpen, zoals van het Sociaal wijkteam of het Gebiedsteam van de gemeente.

Je kunt ook rechtstreeks contact opnemen met het Sociaal wijkteam van gemeente De Fryske Marren op 14 05 14 of door het invullen van het contactformulier.

Het Gebiedsteam van gemeente Súdwest Fryslân bel je op 14 05 15 of bereik je via het contactformulier. 

 

 

Waar kan ik huurtoeslag aanvragen?

Huurtoeslag is een tegemoetkoming in je huurkosten. Deze tegemoetkoming betaalt de overheid. Als je denkt dat je voor huurtoeslag in aanmerking komt, dan kun je dit aanvragen via de Belastingdienst > Mijn toeslagen. Om in te loggen bij de belastingdienst heb je je DigiD nodig. Lukt digitaal aanvragen niet? Dan kun je ook bellen naar (0800) 0543.

Op welke manieren kan ik de huur betalen?

Je kunt de huur het beste automatisch betalen. Zo vergeet je nooit de huur te betalen en weet je zeker dat je huurbetaling op tijd bij ons binnen is. Je hoeft zelf niets te doen. Bij de jaarlijkse huurverhoging wordt het nieuwe bedrag automatisch doorgevoerd. Wil je dat liever niet? Dan kun je ook maandelijks een periodieke overboeking regelen via je bank. Let er dan wel op dat je bij de jaarlijkse huurverhoging het bedrag aanpast. Je kunt er ook voor kiezen om de huur met de pin te betalen op ons kantoor.

Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?

Betaal je via automatische incasso? Dan kan je het rekeningnummer waarmee je de huur betaalt wijzigen in Mynhus via ‘mijn acties’. Zorg wel dat je ingelogd bent.

Betaal je niet met een automatische incasso? Dan kun je ons bellen of een mail sturen. Je ontvangt dan een machtiging via de post. Als je deze ondertekent en retour stuurt, dan passen wij het rekeningnummer voor je aan. 

Kan ik op jullie kantoor de huur contant betalen?

Ja, je kunt de huur op ons kantoor betalen. Onze voorkeur gaat uit naar betalen met de pin. Eventueel contant betalen is ook mogelijk. 

Reageren op woningaanbod

Ik ben mijn inloggegevens kwijt. Wat moet ik doen?

Via Mynhus kun je je inloggegevens opvragen. Dit doe je door naar het inlogscherm te gaan en te klikken op 'inlognaam vergeten’ of 'wachtwoord vergeten’. Ben je beide inloggegevens kwijt, dan klik je op ‘nieuwe inloggegevens aanvragen’. Het is wel belangrijk dat je het e-mailadres invult dat je aan ons hebt doorgegeven. Je ontvangt dan via de e-mail een nieuw wachtwoord, inlognaam of beide.

Ik heb op een woning gereageerd. Hoe weet ik op welke plaats ik ben geëindigd?

Zodra de reactietermijn van een woning is verstreken, kun je op je persoonlijke pagina in Mynhus zien hoe hoog je bent geëindigd voor de woning waarop je hebt gereageerd. 

Hoe kan ik reageren op het woningaanbod?

Je logt in op je persoonlijke pagina in Mynhus. Ga naar ‘woningaanbod’ en klik op de woning van je keuze. Je kunt op een woning reageren door op ‘reageer’ te klikken.

Ik heb zelf geen internet. Hoe kan ik reageren op een woning?

Misschien kan iemand in jouw omgeving je helpen met het reageren op woningen. Lukt dat niet? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag.

Kan ik de aangeboden woning bezichtigen?

Als je een woning aangeboden hebt gekregen, dan plannen we eerst een kennismakingsgesprek. Tijdens dit gesprek nemen we je gegevens en documenten door, zoals je inkomensverklaring en de verhuurdersverklaring. Als alles in orde is, dan maak je zelf een afspraak met de vertrekkende huurder om de woning te bezichtigen.

 

Ik heb gereageerd op een woning, maar ik heb toch geen interesse. Kan ik mijn reactie ongedaan maken?

Ja, dat kan door in te loggen op je persoonlijke pagina van Mynhus en te klikken op ‘ik heb gereageerd op een woning’. Je ziet dan een overzicht met je reacties. Als de woning nog aan niemand is aangeboden, kun je de reactie verwijderen door op het kruisje te klikken.

Wat kan ik doen als ik al bij Dynhus sta ingeschreven, maar mijn inloggegevens ben vergeten?

Via Mynhus kun je je inloggegevens opvragen. Dit doe je door naar het inlogscherm te gaan en te klikken op 'inlognaam vergeten’ of 'wachtwoord vergeten’. Ben je beide inloggegevens kwijt, dan klik je op ‘nieuwe inloggegevens aanvragen’. Het is wel belangrijk dat je het e-mailadres invult dat je aan ons hebt doorgegeven. Je ontvangt dan via de e-mail een nieuw wachtwoord, inlognaam of beide.

Onderhoud

Hoe vaak krijgt mijn cv-ketel serviceonderhoud?

Een keer in de twee jaar komt Energiewacht Groep langs voor serviceonderhoud van je cv-ketel, als je in Lemmer, Echten, Echtenerbrug, Oosterzee, Bantega of Delfstrahuizen woont. Woon je in een andere plaats, dan komt Bremand Service Drachten hiervoor bij je langs. Zij nemen zelf contact met je op als je cv-ketel aan onderhoud toe is. Let op: Het is belangrijk dat deze servicebeurt een keer in de twee jaar plaatsvindt. Zo blijft je veiligheid gegarandeerd en stook je bovendien voordeliger.

Wat kan ik doen als mijn ramen ’s ochtends beslagen zijn aan de buitenkant?

Als de ramen aan de binnenkant wel droog zijn, dan hoef je niets te doen. Dit komt in het najaar vaker voor door het grote temperatuurverschil tussen dag en nacht en komt vooral voor bij nieuw dubbel glas. Het is een teken dat het glas goed isoleert. In de loop van de ochtend verdampt het vocht weer.

Wanneer wordt er onderhoud aan mijn woning gepleegd?

Wij zorgen voor het onderhoud dat eens in de zoveel jaar nodig is. Dit noemen we periodiek onderhoud. Voorbeelden zijn het schilderen van kozijnen en deuren aan de buitenkant van je huis, onderhoud aan het dak en het vervangen van de cv-ketel. Is het tijd voor periodiek onderhoud? We laten je ruim van tevoren weten wanneer we ermee starten.

Toewijzen van een woning

Waarom moet ik een inkomensverklaring meenemen?

De overheid heeft richtlijnen voor het toewijzen van huurhuizen. Dit betekent dat het huis moet passen bij je inkomen en de grootte van je huishouden. Je inkomen controleren we aan de hand van een actuele inkomensverklaring. Zonder geldige inkomensverklaring kunnen we je geen woning toewijzen. Een kopie van de 'Definitieve Aanslag Inkomstenbelasting' mag ook als inkomensverklaring worden gebruikt. Het is belangrijk dat je deze op tijd regelt en meeneemt naar het gesprek.

Wat is een inkomensverklaring en hoe kom ik er aan?

Je inkomensverklaring is een verklaring van de Belastingdienst over de hoogte van je jaarinkomen. Op de inkomensverklaring staat het bruto jaarinkomen. Je kunt deze eenvoudig downloaden via de Belastingdienst met je DigiD. Telefonisch aanvragen kan ook kosteloos via telefoonnummer (0800) 0543. Je hebt dan wel je Burgerservicenummer nodig. Het duurt minimaal vijf werkdagen voordat je de inkomensverklaring ontvangt als je de verklaring telefonisch aanvraagt.

Wat is een verhuurdersverklaring?

Een verhuurdersverklaring is een schriftelijk document waarop de verhuurder van jouw huidige woning aangeeft of zij jouw woon- en betaalgedrag als positief hebben ervaren. 

Wat staat er in een verhuurdersverklaring?

In een verhuurdersverklaring geeft de verhuurder van jouw huidige woning het volgende aan:

  • of je als huurder aan je betalingsverplichtingen hebt betaald;
  • of je wel of geen overlast hebt veroorzaakt in je woonomgeving;
  • of je geen andere negatieve zaken hebt gedaan rondom de huur van jouw woning, zoals onderverhuur, fraude en het gebruiken van de woning voor doeleinden waarvoor de woning niet is bestemd.

Kan ik een woning weigeren?

Als je in aanmerking komt voor een woning waarop je hebt gereageerd, dan mag je maximaal twee keer een huis afwijzen. Na een derde afwijzing vervalt je inschrijving. Bedenk dus van tevoren hoe graag je de woning echt wilt.

Ik heb een aanbieding gekregen. Weet ik zeker dat ik dit huis krijg?

Als je een aanbieding krijgt, dan is de kans dat je het huis krijgt erg groot. Er zijn nog wel een paar zaken die we moeten controleren. Bijvoorbeeld of je inkomen past bij de huurprijs van het huis en of de verhuurdersverklaring in orde is.

Hoe en wanneer weet ik of ik een woning toegewezen heb gekregen?

Als je een woning toegewezen hebt gekregen, dan bellen we je zo snel mogelijk nadat de reactietermijn van de woning is afgelopen. Dit kun je ook zien in het klantportaal op je persoonlijke pagina.

Ik heb woning toegewezen gekregen. Sta ik nu nog ingeschreven als woningzoekende?

Als je een nieuw huis van ons gaat huren, stopt jouw inschrijving als woningzoekende automatisch. Je kunt je wel opnieuw inschrijven als woningzoekende.

Moet ik mij ook inschrijven bij de gemeente als ik ga verhuizen?

Het is belangrijk dat je je binnen vijf dagen na de verhuisdatum het nieuwe adres doorgeeft aan de gemeente van je nieuwe woonplaats. Je kunt dit ook regelen via de website van de gemeente. De gemeente neemt jouw nieuwe adresgegevens op in de basisadministratie (GBA). Je wordt dan automatisch uitgeschreven op het adres waar je eerst woonde.

Woningverbetering

Kan ik mijn badkamer laten vernieuwen?

Ja dat kan, je betaalt hiervoor een huurverhoging. Ook kun je ervoor kiezen het bedrag één keer te betalen. Neem gerust contact met ons op als je meer wilt weten.

Ik wil graag zelf veranderingen aanbrengen in mijn huis. Hoe regel ik dit?

Ben je handig en heb je klusplannen? Je mag zelf veranderingen aanbrengen in je huis, als je dit vooraf met ons overlegt. Samen spreken we af hoe je de verandering(en) aanbrengt en welke zaken je eventueel meeneemt als je gaat verhuizen.

Kan ik een tweede toilet in mijn woning laten plaatsen?

Ja, we kunnen een tweede toilet voor je plaatsen. Deze verandering verrekenen we in de maandelijkse huur of je kiest ervoor het bedrag in één keer te betalen. Wil je meer weten? Neem dan gerust contact met ons op.

Wat leveren de zonnepanelen mij op?

Wat de zonnepanelen jou opleveren, hangt af van het aantal panelen dat bij jou wordt geplaatst én van je eigen energieverbruik. We gaan uit van een gemiddelde besparing van 30 euro per maand. 

Kan mijn woning worden aangepast, zodat ik er zo lang mogelijk kan blijven wonen?

Ja, we kunnen jouw huis aanpassen zodat je er langer kunt blijven wonen. Dit kunnen we toen tegen een eenmalige betaling of een huurverhoging. Wil je hierover advies? Neem dan contact met ons op.

Hoeveel zonnepanelen komen er op mijn woning?

Het aantal zonnepanelen is afhankelijk van de beschikbare ruimte op jouw dak. We gaan uit van acht panelen per woning, maar bij enkele woningen passen er maar vier of zes panelen op het dak.

Hoe werken zonnepanelen?

Zonnepanelen bestaan uit zonnecellen. Deze zonnecellen hebben twee lagen silicium. Als de zon op de cellen schijnt, gaat er elektrische stroom tussen de lagen lopen (halfgeleiders). De omvormers zetten de gelijkstroom om in wisselstroom.

De stroom die je opwekt, wordt meteen gebruikt in de woning. Wanneer je meer stroom opwekt dan je op dat moment gebruikt, wordt de stroom die overblijft (via de slimme elektriciteitsmeter) terug geleverd aan het elektriciteitsnet. Deze stroom wordt volgens de voorwaarden van de energieleverancier met jou verrekend. Voor meer informatie over het terugleveren van stroom adviseren we je contact op te nemen met de energieleverancier die de elektriciteit levert.

Hoelang duurt het plaatsen van de zonnepanelen?

Het plaatsen van de zonnepanelen duurt één tot twee werkdagen.

Moet de installateur bij het plaatsen van de zonnepanelen ook in mijn huis zijn?

Ja, de installateur maakt in de meterkast een extra groep speciaal voor de zonnestroom. Daarnaast brengt hij een kabel aan van de meterkast naar het dak. Ook plaatst hij de omvormer in je woning. Als de groepenkast niet geschikt is voor het aansluiten van de zonnepanelen, dan zorgt de installateur voor het aanpassen of vervangen van de groepenkast.

Hoe komen de kabels te liggen in de woning als ze zonnepanelen installeren?

Het is afhankelijk van de situatie, hoe de kabels komen te liggen. We streven ernaar de kabels zo onopvallend mogelijk weg te werken.

Waar komt de omvormer?

We plaatsen omvormer bij voorkeur op de zolder. Als dat niet mogelijk is, dan plaatsen we deze op een andere geschikte plaats.

Moet ik mijn energieleverancier laten weten dat ik zonnepanelen heb?

Nee, je hoeft niets te doen. Wij melden de installatie van de zonnepanelen aan bij de netwerkbeheerder en daarmee ook bij jouw energiebedrijf.

Wat moet ik als bewoner doen als er zonnepanelen worden geplaatst?

Vlak voordat de werkzaamheden starten, vragen wij je de plek waar gewerkt gaat worden vrij te maken. De installateur geeft aan welke plek dat is. Door deze plek goed vrij te maken, bescherm je jouw eigendommen en kunnen de werkzaamheden goed worden uitgevoerd.

Je energieverbruik gaat na de installatie van de zonnepanelen omlaag. Je kunt er daarom voor kiezen om het maandelijkse voorschotbedrag bij je energieleverancier te verlagen. Hierover kun je zelf contact opnemen met je energieleverancier.

Klantportaal Mynhus

Wat kan ik doen als ik al bij Dynhus sta ingeschreven, maar mijn inloggegevens ben vergeten?

Via Mynhus kun je je inloggegevens opvragen. Dit doe je door naar het inlogscherm te gaan en te klikken op 'inlognaam vergeten’ of 'wachtwoord vergeten’. Ben je beide inloggegevens kwijt, dan klik je op ‘nieuwe inloggegevens aanvragen’. Het is wel belangrijk dat je het e-mailadres invult dat je aan ons hebt doorgegeven. Je ontvangt dan via de e-mail een nieuw wachtwoord, inlognaam of beide.

Ik heb geen inloggegevens, hoe regel ik deze?

Via het klantportaal Mynhus maak je zelf een inlognaam en wachtwoord aan.

Mijn buurt

Wat kan ik doen als ik overlast heb van mijn buren?

Overlast is een probleem waar iedereen mee te maken kan krijgen. En dat kan voor iedereen anders zijn. We adviseren om eerst zelf met de veroorzaker van de overlast in gesprek te gaan en samen naar een oplossing te zoeken. We snappen dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Lukt het echt niet om er samen met je buren uit te komen? Vul dan het digitale overlastformulier in via Mynhus. Een woonadviseur van Dynhus kijkt dan samen met jullie naar een oplossing.

Ik heb vermoedens van een hennepkwekerij in mijn buurt. Wat kan ik doen?

Heb je overlast van een hennep- of wietkwekerij bij jou in de buurt? Of vermoed je dat er bij jou in de buurt een hennep- of wietkwekerij is? Meld dit dan direct bij de Politie via 0900 8844 of bij 'Meld Misdaad Anoniem’ via 0800 7000.

Wat kan ik doen als er 's avonds ernstige geluidsoverlast is?

Probeer in contact te komen met je buren die de geluidsoverlast veroorzaken. Lukt dit niet, neem dan contact op met de politie. De politie is bereikbaar op telefoonnummer (0900) 88 44.

Hoe werkt buurtbemiddeling en bij wie kan ik terecht?

Buurtbemiddelaars zijn goed getrainde vrijwilligers, zij bemiddelen bij conflicten tussen buren. Een bemiddelaar gaat zonder te oordelen met de partijen om tafel op een neutrale plek om de problemen te bespreken. De bemiddelaar zorgt dat de partijen zelf een oplossing bedenken waar beide partijen mee kunnen leven en die voor beiden uitvoerbaar is. Zo blijft de sfeer goed en lopen de problemen niet te hoog op. Je kunt zelf contact opnemen met buurtbemiddeling De Kear, (0513) 33 42 70 of via de mail: teamzuid@sociaalwerkdekear.nl. 

Hoe gaat Dynhus om met hennep?

Het kweken van hennep is verboden. Het kweken van hennep of wiet in een woning van Dynhus is dan ook niet toegestaan. Het brengt overlast en veiligheidsrisico's met zich mee. Wordt er toch een hennep-of wietkwekerij ontdekt, dan hebben wij het recht om de huurovereenkomst te beëindigen en de woning te laten ontruimen.

Snel contact?
We staan je graag te woord.